۱۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۳
کد خبر: ۶۰۸۶۸۴

مهمترین اخبار اقتصادی شنبه ۱۱ خرداد | قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار

مهمترین اخبار اقتصادی شنبه ۱۱ خرداد | قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار
وزیر راه و شهرسازی گفت: کمیته تعیین سقف اجاره بهای مسکن هنوز گزارشی ارائه نداده است، اما نمی‌توانیم برای اجاره بها سقف تعیین کنیم.
به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی شنبه ۱۱ خرداد ماه ۹۸ به شرح ذیل است:

ریزش ۲۰۸۹ واحدی شاخص کل بورس تهران
 
براساس اطلاعات مندرج در سامانه شرکت مدیریت فناوری بورس تهران، شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز شنبه با ریزش ۲۰۸۹ واحد به رقم ۲۲ هزار و ۳۸۷ واحد رسید.

شاخص کل با معیار هم‌وزن نیز با ۱۳۲ واحد کاهش به رقم ۵۱ هزار و ۱۳۱ واحد رسید. ارزش روز بازار امروز به بیش از ۸۴۷ هزار میلیارد تومان رسید.

امروز معامله‌گران بورس اوراق بهادار تهران بیش از ۵.۳ میلیارد برگه بهادار سهام و حق تقدم در قالب ۳۲۲ هزار نوبت معامله و به ارزش ۱۳۱۰ میلیارد تومان داد و ستد کردند.

امروز شاخص قیمت با معیار وزنی ارزشی ۵۹۶ واحد افت کرده و به رقم ۶۳ هزار و ۴۵۶ واحد رسید. شاخص قیمت با معیار هم‌وزن با افت ۹۱ واحدی به رقم ۳۵ هزار و ۳۰۲ واحد رسید. شاخص آزاد شناور با افت ۸۲۱ واحد به رقم ۲۵۱ هزار و ۳۶۱ واحد رسید.

شاخص بازار اول بورس با افت ۱۹۴۷ واحد به رقم ۱۶۵ هزار و ۷۳۸ واحد رسید. شاخص بازار دوم بورس شامل معاملات بلوکی با کاهش ۲۲۶۴ واحد به رقم ۴۳۳ هزار و ۷۹۹ واحد رسید.

امروز عمده نماد‌های بورسی دچار افت شده و در کاهش شاخص کل بورس اثرگذار بودند که از مهمترین این نماد‌ها می‌توان به فولاد، فملی، کگل، تاپیکو، رمپنا، شبریز، پارسان اشاره کرد.

امروز نماد‌های پربیننده مربوط به شرکت‌های بانک، خودرو، فولاد و سیمان بوده است. نماد‌های پربیننده شامل وتجارت مربوط به بانک ت جارت با قیمت پایانی ۴۳۱ ریال، خساپا مربوط به سایپا با ارزش هر سهم ۱۴۷۵ ریال، وبملت مربوط به بانک ملت با قیمت نهایی هر سهم ۳۶۰۰ ریال، خودرو مربوط به ایران خودرو با قیمت نهایی ۴۶۶۷ ریال، فولاد مربوط به فولاد مبارکه اصفهان با قیمت نهایی هر سهم ۴۳۹۰ ریال، ستران مربوط به سیمان تهران با قیمت نهایی هر سهم ۱۰ هزار و ۱۰ ریال، فملی مربوط به ملی مس ایران با قیمت نهایی هر سهم ۴۰۳۳ ریال از نماد‌های پربیننده بودند.
 
بنا به این گزارش، امروز در فرابورس ایران نیز شاخص کل کاهشی بوده و با ۱۴ واحد ریزش به رقم ۲۷۸۵ واحد رسید. ارزش روز بازار اول و دوم فرابورس ایران به بیش از ۱۵۶ هزار میلیارد تومان رسید. امروز معامله‌گران فرابورس بیش از ۱.۳ میلیارد سهام و حق تقدم در قالب ۱۹۱ هزار نوبت معامله و به ارزش ۷۵۵ میلیارد تومان داد و ستد کردند.

امروز نماد‌های کگهر، دماوند در تقویت شاخص فرابورس اثرگذار بوده و نماد‌های مارون، زاگرس، ذوب، هرمز، میدکو در شاخص کاهش فرابورس موثر بودند.

امروز نماد‌های پربیننده فرابورسی مربوط به شرکت‌هاب ذوب آهن اصفهان، صنایع کاغذ پارس، سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی، توسعه و عمران استان کرمان، کشت و صنعت شهداب ناب خراسان، پتروشیمی زاگراس و ریل‌پرداز سیر بوده‌اند.

امروز همچنین با پیام ناظر بازار نماد‌های کنور مربوط به توسعه معدنی و صنعتی صبانور، نماد غپینو مربوط به صنعتی پارس مینو، غشهد مربوط به شهدایران به خاطر برگزاری مجمع عمومی سالانه متوقف شدند. همچنین نماد دعبیدح مربوط به حق تقدم شرکت داروسازی دکتر عبیدی بازگشایی شد. نماد قنیشا مربوط به شرکت قند نیشابور نیز پس از برگزاری مجمع بازگشایی شد، نماد دلقما مربوط به داروی لقمان نیز متوقف شد همچنین عدم بازگشایی نماد معاملاتی قثابت مربوط به کارخانه‌های ثابت خراسان مشمول عدم بازگشایی شد.

همچنین امروز با پیام ناظر بازار نماد‌های سخزر، رتکو، بازرسی فنی و کنترل خردگی تکین، سخزرح مربوط به حق تقدم شرکت سیمان خزر و حق تقدم تکین کو نیز بازگشایی شدند. همچنین نماد حفارس یک مربوط به حمل و نقل بین‌المللی خلیج فارس مشمول ادامه توقف نماد به علت عدم رعایت ضوابط افشای اطلاعات با اهمیت شد. نماد ولغدر یک مربوط به شرکت لیزینگ خودرو غدیر نیز متوقف شد و نماد حفارس یک متوقف شد.
____________________________

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز
 
امروز در بازار آزاد سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید با افزایش قیمت نسبت به آخرین قیمت‌های روز کاری قبل در قیمت ۴ میلیون و ۶۳۹ هزار تومان و سکه بهار آزادی طرح قدیم ۴ میلیون و ۵۴۳ هزار تومان معامله می‌شود.

در بازار آزاد هر قطعه نیم‌سکه بهار آزادی ۲ میلیون و ۶۲۸ هزار تومان، ربع‌سکه یک میلیون و ۶۹۸ هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی یک میلیون و ۱۹ هزار تومان فروخته می‌شود.

قیمت طلای ۱۸ عیار هم ۴۲۲ هزار تومان تومان ارزش‌گذاری شده است. ضمن آنکه هر اونس طلا در بازار‌های جهانی با قیمت ۱۳۰۵.۵ دلار معامله می‌شود.

صرافی‌های بانک‌ها هم‌اکنون قیمت دلار را برای فروش به مردم، ۱۳ هزار و ۵۵۰ تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت ۱۳ هزار و ۴۵۰ تومان خریداری می‌کنند.

برهمین‌اساس طی روز جاری قیمت فروش یورو در صرافی‌های بانک‌ها، ۱۵ هزار و ۴۵۰ تومان اعلام شده است؛ قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها ۱۵ هزار و ۳۵۰ تومان است.
____________________________

کاهش ۱۱ درصدی قیمت نفت برنت در ماه می
 
پس از اینکه ترامپ با تهدید اعمال تعرفه بر واردات کالا از مکزیک به عنوان یک شرکت کلیدی تجاری آمریکا و یک تامین‌کننده بزرگ نفت، بر آتش تنش‌های تجاری در جهان افزود، قیمت نفت در بازار‌های جهانی بیش از ۳ درصد افت کرد و بیشترین کاهش ماهانه در ۶ ماه گذشته را ثبت کرد.

هر بشکه نفت برنت با ۳.۳۴ دلار کاهش ۶۱.۹۹ دلار فروخته شد. نفت خام آمریکا نیز با ۳.۰۹ دلار کاهش ۵۳.۵۰ دلار معامله شد.

نفت برنت طی ماه می ۱۱ درصد و نفت خام آمریکا ۱۶ درصد کاهش قیمت را ثبت کردند که بیشترین کاهش ماهانه از ماه نوامبر به شمار می‌رود.

ترامپ روز چهارشنبه تهدید کرد اگر مکزیک عبور غیرقانونی افراد از مرز به آمریکا را متوقف نکند، تعرفه‌های واردات کالا از این کشور را افزایش خواهد داد. بر اساس این طرح، از دهم ژوئن، تعرفه ۵ درصدی بر واردات از مکزیک اعمال می‌شود و ماهانه افزایش می‌یابد و تا یک اکتبر به بیش از ۲۵ درصد خواهد رسید.

این اقدام می‌تواند به تجارت انرژی از طریق مرز‌ها خسارت بزند.

به گفته تحلیلگران پی‌وی‌ام، «پالایشگاه‌های آمریکا روزانه ۶۸۰ هزار بشکه از مکزیک نفت وارد می‌کنند. تعرفه ۵ درصدی بر هزینه خرید روزانه آن‌ها که ۲ میلیارد دلار است، افزوده خواهد شد.»

بر اساس آمار وزارت انرژی آمریکا، واشنگتن همچنین بیش از هر کشور دیگری به مکزیک، سوخت صادر می‌کند. مکزیک تاکنون اعلام نکرده است که آیا این اقدامات را تلافی خواهد کرد یا نه.

سرمایه‌گذاران نگران تشدید تنش‌های تجاری آمریکا و چین هستند چراکه خطر رکود در جهان را افزایش می‌دهد. 

نتیجه یک نظرسنجی رویترز نشان داده است که قیمت نفت احتمالا تا پایان سال به نزدیک ۷۰ دلار در هر بشکه باقی بماند، زیرا ریسک‌های عرضه نفت در غرب آسیا، ریسک‌های تقاضا را خنثی کرده است.

در بررسی دیگر، رویترز اعلام کرده است که افزایش تولید عربستان در ماه می‌ نیز نتوانسته کمبود نفت ایران را جبران کند.
____________________________

دنیا در حال کوچ از دلار است
 
استفاده مفرط آمریکا از تحریم‌ها و به‌خصوص استفاده از آن به‌عنوان ابزاری برای جنگ اقتصادی با رقبای تجاری مدت‌ها است حتی متحدان آمریکا را به جست‌وجوی راه‌هایی جایگزین برای کنار گذاشتن استفاده از دلار وادار کرده است.

آنچه این روند را تسریع کرده روی کار آمدن «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا و به‌خصوص تصمیم او برای احیای تحریم‌های تجاری علیه ایران بعد از خروج «برنامه جامع اقدام مشترک» یا توافق هسته‌ای ایران بود.
 
آلمان، انگلیس و فرانسه مخالفت خود را با اعمال این تحریم‌ها که مبادلات دلاری با بانک‌های ایرانی را ممنوع می‌کند ابراز کرده اند، به همین جهت، آن‌ها در حال در تدارک سازوکاری هستند که به شرکت‌های بین‌المللی اجازه دهد با شرکت‌های ایرانی تجارت کنند.

روزنامه وال‌استریت‌ژورنال به‌تازگی گزارش داده چین و روسیه هم مشتاقند از قید کنترل آمریکا بر نظام مالی دنیا رها شوند و در حال تدوین سازوکار‌هایی جایگزین برای نظام نقل و انتقالات بانکی جهان هستند. این دو کشور در تلاش هستند مبادلات با یوان و روبل را جایگزین مبادلات دلاری کنند.

کاخ سفید به سؤال این روزنامه درباره تلاش‌ها برای دور زدن دلار در مبادلات مالی پاسخ نداده است.

«جاکوب لو»، وزیر خزانه‌داری آمریکا در دوران ریاست‌جمهوری باراک اوباما، رئیس‌جمهور سابق آمریکا گفته آمریکا ممکن است بخشی از قدرتی را که مدت‌ها داشته از دست بدهد. وی تصریح کرد دنیا اکنون برای کسانی که می‌خواهند از ارز آمریکا استفاده نکنند، راه‌های جایگزین دارد.

اما سلطه دلار در بازار‌های مالی دنیا به‌چه‌معنا است؟ فرض کنید یک شرکت کانادایی کالایی را به یک خریدار فرانسوی می‌فروشد. نقل و انتقالات مالی مربوط به این معامله با ارز دلار و از طریق «بانک‌های کارگزاری» انجام می‌شود که در بانک مرکزی آمریکا حساب دارند، به‌عبارت دیگر، بین حساب‌هایی که یک بانک فرانسوی و بانک کانادایی در بانک مرکزی آمریکا دارند جابه‌جا می‌شود.

آن‌طور که خود آمریکایی‌ها می‌گویند این سیستم به‌معنای آن است که تمامی مبادلات مالی به‌لحاظ فنی وارد خاک آمریکا می‌شوند. از آنجا که استفاده از اکثر ارز‌های دیگر تقریباً دشوار و پرهزینه است، اکثر کشور‌ها و شرکت‌ها حاضرند هر کاری را که آمریکا می‌گوید انجام دهند تا به دلار آمریکا دسترسی داشته باشند.
____________________________

وزیر راه و شهرسازی:‌ نمی‌توان برای اجاره‌بها سقف تعیین کرد
 
محمد اسلامی عصر امروز در مراسم کلنگ زنی ساخت ۲ هزار و ۹۹ واحد در شهر جدید اندیشه درجمع خبرنگاران درباره سیاست وزارت راه و شهرسازی در بخش اجاره گفت: در نظر داریم در قالب ماده ۲ قانون ساماندهی و تولید مسکن، ساز و کاری ایجاد کنیم که موسساتی راه اندازی شوند که افرادی که قصد اجاره واحد مسکونی خود را دارند طبق یک شیوه نامه به آن‌ها مراجعه کرده و افرادی که خواهان اجاره کردن مسکن هستند به این مؤسسات مراجعه کنند.

وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به پرسشی درباره تعیین سقف اجاره بها گفت: کمیته تعیین سقف اجاره بها هنوز گزارشی به من ارائه نداده است، اما نمی‌توانیم برای اجاره بها سقف تعیین کنیم.
____________________________

ریزش قیمت خودرو ادامه‌دار خواهد بود؟
 
سعید موتمنی رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو، از کاهش قیمت خودرو در بازار خبر داد و گفت: این اُفت قیمت در خودرو‌های مونتاژی بیشتر به چشم می‌خورد.

به گفته وی، ریزش قیمت خودرو‌ها نسبت به چهارشنبه و پنج شنبه گذشته بیشتر شده است.

رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو در تشریح قیمت خودرو‌ها گفت: پراید ۱۱۱، ۵۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، پراید ۱۳۱، ۴۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، پراید ۱۵۱، ۴۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، ساینا ۶۲ میلیون و ساینا اتوماتیک ۸۶ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۲، ۹۵ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۵، ۱۱۶ میلیون تومان، پژو ۴۰۵، ۸۲ میلیون تومان، سمند ال ایکس ۸۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، سراتو ۳۱۵ میلیون تومان، چانگان ۱۹۲ میلیون تومان است.
____________________________

تعیین تکلیف عرصه‌های مسکن مهر در شهر‌های جدید

حبیب الله طاهرخانی، معاون وزیر راه با تأکید بر اهمیت تعیین تکلیف و اتمام هرچه سریعتر پروژه‌های مسکن مهر در شهر‌های جدید باقیمانده گفت: در حال حاضر به غیر از شهر‌های جدید پرند، پردیس و هشتگرد، شهر جدید دیگری دارای مشکل حاد و جدی در حوزه مسکن مهر نیست که این موارد نیز باید با برنامه ریزی دقیق و مناسب تا پایان امسال به مرحله قابل توجهی برسد.

معاون وزیر راه و شهرسازی درخصوص بحث فروش عرصه‌های مسکن مهر نیز بیان کرد: این مسئله که تا چندی پیش برای ما به عنوان مشکل محسوب می‌شد امروز به یک فرصت تبدیل شده و باید مورد توجه قرار گیرد چراکه ما می‌توانیم از نقدینگی حاصل از این امر در رشد و ارتقای خدمات و امکانات شهر‌ها بهره‌مند شویم.

وی در این باره افزود: قطعا تعیین تکلیف عرصه‌های مسکن مهر یکی از وظایف اصلی شرکت‌ها به شمار می‌رود چراکه به عنوان حقوق دولتی محسوب شده و باید مورد پیگیری قرار بگیرد.

وی افزود: نبود استقبال از خرید عرصه‌های مسکن مهر در برخی شهر‌های جدید به دلیل عدم توجیه مناسب مالکان بوده و باید از سوی شرکت‌ها انجام پذیرد.

مدیرعامل شرکت عمران شهر‌های جدید اخذ اسناد تفکیکی از سازمان اسناد را گام دوم در این حوزه دانست و گفت: قطعا شرایط شهر‌های گوناگون با یکدیگر تفاوت داشته و توانایی شهروندان نیز متنوع است، اما این بدان معنا نیست که در برخی شهر‌ها به هیچ وجه ظرفیت فروش عرصه وجود ندارد.

طاهرخانی درخصوص برنامه اقدام ملی عرضه و تولید مسکن نیز با تأکید بر آغاز هرچه سریعتر و به نتیجه رساندن پروژه‌های مشارکتی بیان کرد: تمامی واحد‌ها در این پروژه باید بدون کوچکترین مشکل ظاهری و فنی احداث و افتتاح شود و موارد نظیر طرح مسکن مهر را به همراه نداشته باشد. /۲۰۳/۹۶۹/م
محمدرضا محمودخانی
ارسال نظرات